Δευτέρα 4 Αυγούστου 2014

Ο Διευθυντής ακαδημιών του ΑΠΟΕΛ αποκλειστικά στις Αλλαξομπαλιές!

Ο Κωνσταντίνος Παπαποστόλου ανέλαβε από τις αρχές του καλοκαιριού τη θέση του διευθυντή ακαδημιών του ΑΠΟΕΛ. Η πιο επιτυχημένη ομάδα του κυπριακού ποδοσφαίρου, τα τελευταία χρόνια και όχι μόνο, εμπιστεύεται στα δικά του χέρια, τα παιδιά της. Σε μία άκρως απολαυστική συνέντευξη μας δίνει τα φώτα του σε ότι αφορά ακαδημίες, κυπριακό ποδόσφαιρο και φυσικά ΑΠΟΕΛ. Πάμε, λοιπόν, στη συνέντευξη...

Επιμέλεια: Μάριος Μπελεχρής



Πρωτίστως να σας δώσω συγχαρητήρια για τη πρόσληψή σας, σε μία τόσο νευραλγική θέση, από την ομάδα του ΑΠΟΕΛ. Θα θέλατε να μας πείτε μερικά λόγια για τον εαυτό σας, που ίσως δε γνωρίζουν κάποιοι; 

«Έχω Master στο Sports Management από το πανεπιστήμιο του London Metropolitan και εργάστηκα στο τομέα του ποδοσφαίρου, τόσο στους Ολυμπιακούς όσο και στους Παραολυμπιακούς αγώνες του 2004. Μετά το τέλος των αγώνων εργάστηκα στην ΑΕΚ για περίπου μια δεκαετία, από τις θέσεις του Team Manager και αργότερα ως Διευθυντής του Ποδοσφαιρικού Τμήματος και των Διεθνών Σχέσεων. Επίσης μαζί με ένα ικανό team ανθρώπων από την ΑΕΚ, προσφέραμε τις υπηρεσίες μας για την διεξαγωγή του τελικού αγώνα Champions League, που διεξήχθη στην Αθήνα το 2007.»

Ποιες είναι οι αρμοδιότητες του διευθυντή ακαδημιών;

«1.Να σχεδιάζει, σε συνεννόηση με το ΔΣ, το μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο πλάνο ανάπτυξης των Ακαδημιών και να διασφαλίζει την υλοποίησή του.
2. Να ορίζει, σε συνεννόηση με το ΔΣ, τον προϋπολογισμό των Ακαδημιών και να διασφαλίζει την τήρησή του.
3. Να εκπροσωπεί τις Ακαδημίες στις αρμόδιες αρχές ή οπουδήποτε αλλού του ζητηθεί από το ΔΣ.
4. Να διασφαλίζει την εύρυθμη καθημερινή λειτουργία των Ακαδημιών.
5. Να καθορίζει τα καθήκοντα του προσωπικού των Ακαδημιών και να τα αξιολογεί σε ετήσια βάση.
6. Να μεταφέρει τη φιλοσοφία, τους σκοπούς και τους στόχους των Ακαδημιών στο προσωπικό και τα μέλη των Ακαδημιών, καθώς επίσης και στους γονείς/κηδεμόνες των μελών των Ακαδημιών, διασφαλίζοντας ότι έχουν πλήρη επίγνωση των ευθυνών και των υποχρεώσεών τους.
7. Να παρευρίσκεται στα παιχνίδια των Ακαδημιών και να διασφαλίζει καλή επικοινωνία και αγαστή συνεννόηση μεταξύ του προσωπικού και των μελών των Ακαδημιών, καθώς επίσης και των γονέων/κηδεμόνων των μελών των Ακαδημιών. Να παρακολουθεί την ποιότητα των παιχνιδιών και τις διαδικασίες κατά τις μέρες των αγώνων.
8. Να προωθεί την επιμόρφωση του προσωπικού των Ακαδημιών, να εντοπίζει τις ανάγκες εκπαίδευσής του και να οργανώνει το πρόγραμμα ανάπτυξής του.
9. Να διασφαλίζει ότι η σχέση με τα μέλη των Ακαδημιών, ειδικότερα τα ανήλικα, είναι η κατάλληλη και η γλώσσα και η συμπεριφορά του προσωπικού των Ακαδημιών είναι επίσης η πρέπουσα.
10. Να διατηρεί επαφές με άλλες ομάδες και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς με απώτερο στόχο την προώθηση του ποδοσφαίρου και της αθλητοπρέπειας.
11. Να εξετάζει τις απαιτήσεις των μελών των Ακαδημιών και των γονέων/κηδεμόνων τους και να διασφαλίζει ότι εκπληρώνονται, στο πλαίσιο του εφικτού.»

Στη παρουσίαση του πλάνου των ακαδημιών κάνατε κάποια ενδιαφέροντα σχόλια. Ποιος πρέπει να είναι, αλήθεια, ο ρόλος των γονιών; Αποτελούν σκαλοπάτι στη πορεία των παιδιών τους ή τροχοπέδη; 

«Οι γονείς με την συμπεριφορά τους απέναντι στο παιδί, μπορούν είτε να αποτελέσουν μια κινητήρια δύναμη για κάτι καλύτερο είτε τροχοπέδη, ανάλογα με τη συμπεριφορά τους. Όπως είναι απολύτως λογικό, ο κάθε γονιός από την φύση του θεωρεί πως το παιδί του είναι το «καλύτερο» σε ότι και εάν κάνει. Οπότε χρειάζεται αρκετή δύναμη, ώστε να αποστασιοποιείται από τα συναισθήματα που τον διακατέχουν και να κρατά μια, όσο το δυνατόν, πιο ουδέτερη στάση τόσο απέναντι στο παιδί όσο και απέναντι στους προπονητές του. Ο γονιός που με αφόρητη πίεση προσπαθεί να πείσει το παιδί του πως θα γίνει επαγγελματίας ποδοσφαιριστής μόνο αρνητικά αποτελέσματα μπορεί να προκαλέσει τόσο στην ψυχολογία όσο και στην εξέλιξη του παιδιού του.»

Αναφέρατε επίσης ότι δεν έχει σημασία σε τι θέση θα τερματίζει η κάθε ομάδα. Ποια είναι η ηλικία ή το στάδιο που τα παιδιά πρέπει να μάθουν το πρωταθλητισμό; Είναι επικίνδυνο να «πάνε για το αποτέλεσμα» σε μικρή ηλικία;

«Ο ΑΠΟΕΛ είναι μια ομάδα που έχει μάθει να πρωταγωνιστεί σε όλα τα επίπεδα και αυτό ισχύει και για όλες τις ομάδες των Ακαδημιών μας. Ωστόσο αυτό που ήθελα να θίξω λέγοντας ότι δεν έχει σημασία σε τι θέση θα τερματίζει η κάθε ομάδα, ήταν πως το γενικότερο πλάνο των Ακαδημιών μας θα στραφεί στην δημιουργία ποδοσφαιριστών που όταν ηλικιακά θα πρέπει να κάνουν το επαγγελματικό βήμα θα είναι έτοιμοι. Είναι φυσικό επακόλουθο όταν ο ποδοσφαιριστής γίνεται καλύτερος σε καθημερινή βάση να συμβαίνει το ίδιο και με την ομάδα. Τα αποτελέσματα αργά ή γρήγορα, μέσω της βελτίωσης αυτής θα έρθουν. Εάν μπολιάσουμε τα παιδιά μας με την ιδέα πως θα πρέπει να κερδίζουν με οποιοδήποτε μέσο, τότε όχι μόνο δεν θα τους κάνουμε καλύτερους ποδοσφαιριστές αλλά σίγουρα δεν θα τους κάνουμε καλύτερους και ως ανθρώπους. Θα πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους μας, πως οι Ακαδημίες ποδοσφαίρου είναι ένα σχολείο που θα πρέπει να προσφέρει όλα τα εχέγγυα στα παιδιά, ώστε εάν δεν καταφέρουν να γίνουν επαγγελματίες ποδοσφαιριστές τουλάχιστον να γίνουν πρωτίστως υπεύθυνοι και σωστοί άνθρωποι στη κοινωνία και δευτερευόντως υγιείς φίλαθλοι του ποδοσφαίρου.»

Παρατηρούμε μεγάλους σταρ των ευρωπαϊκών γηπέδων να είναι αλαζόνες ή ναρκισσιστές. Παίζει ρόλο, τελικά, ο χαρακτήρας του ποδοσφαιριστή για τη καριέρα του; Στις ακαδημίες ασχολούνται με αυτό το κομμάτι;

«Ο χαρακτήρας του ποδοσφαιριστή και όχι αποκλειστικά το ταλέντο που ίσως διαθέτει εκ γενετής παίζει τον σημαντικότερο ρόλο στην καριέρα του. Για να επεξηγήσω λίγο καλύτερα τι εννοώ, εάν ένα παιδί έχει γεννηθεί με αυτό που αποκαλούμε έμφυτο ταλέντο αλλά δεν έχει τον σωστό χαρακτήρα να εξελίξει το ταλέντο του, τότε είναι βέβαιο πως δεν θα φτάσει ποτέ να αγωνίζεται στο υψηλότερο επίπεδο. Υπάρχουν παιδιά για παράδειγμα, που δεν έχουν μέσα τους έντονο το στοιχείο του συναγωνισμού και της σκληρής δουλειάς που απαιτείται για να γίνει κάποιος επαγγελματίας αθλητής. Ως εκ τούτου δεν φτάνουν στα επίπεδα που θα μπορούσαν σύμφωνα με το ταλέντο τους. Επίσης το παιδί που δεν έχει καλές σχέσεις με τους συμπαίκτες του και τους προπονητές του, όσο ταλέντο κι αν διαθέτει, με τον καιρό θα αποξενωθεί από το περιβάλλον της ομάδος και δεν θα εξελιχθεί στον μέγιστο βαθμό. Παρακολουθώντας στις ημέρες μας τους μεγάλους σταρ του Παγκοσμίου ποδοσφαίρου πολλές φορές λησμονούμε την σημασία της ομάδος και του ομαδικού πνεύματος. Το ποδόσφαιρο ως άθλημα στηρίζεται, πρωτίστως, στην συνεργασία και μετά στην ατομική ενέργεια του κάθε ποδοσφαιριστή. Κανένας ποδοσφαιριστής δεν είναι ικανός, μόνος του να κερδίσει έναν αγώνα, παρά τα όσο λέγονται κατά την διάρκεια των μεταδόσεων ή γράφονται την επόμενη ημέρα, στο πλαίσιο της δημιουργίας σταρ, που τόσο πολύ έχει ανάγκη το κάθε άθλημα.

Εμείς στις Ακαδημίες του ΑΠΟΕΛ δίνουμε την ίδια ακριβώς βαρύτητα στον χαρακτήρα και στο ταλέντο του παιδιού πριν αποφασίσουμε για την ένταξη του ή για την παραμονή του στις ομάδες μας. Επίσης πολύ μεγάλη σημασία δίνουμε και στις μαθησιακές επιδόσεις του κάθε παιδιού καθώς και στη συμπεριφορά του στο οικογενειακό περιβάλλον. Κάθε 45 ημέρες πραγματοποιούνται συναντήσεις με τους γονείς των αθλητών μας, όπου αναλύουμε όλα τα δεδομένα και τεκταινόμενα τόσο εντός των 4 γραμμών του αγωνιστικού χώρου (αξιολογήσεις από τους προπονητές μας), όσο και εκτός ( επιδόσεις των παιδιών στο σχολείο και γενικότερη συμπεριφορά).»

Εξαιτίας και της οικονομικής κρίσης οι ομάδες «αγάπησαν» περισσότερο τις ακαδημίες τους; Είναι άμεσος τρόπος βελτίωσης του ισολογισμού ή έμμεσος;

«Θεωρώ πως δεν είναι μόνο τα οικονομικά προβλήματα και/ή οφέλη που έστρεψαν τις ομάδες στο να δώσουν μεγαλύτερη σημασία στις Ακαδημίες τους, αλλά και η UEFA που με τις αρχές που θέτει για την συμμετοχή των ομάδων στις Ευρωπαϊκές διοργανώσεις, επιβάλει την ανάδειξη νέων ταλέντων από τις Ακαδημίες των ομάδων. Εάν μια ομάδα στρέφει το ενδιαφέρον της προς τις Ακαδημίες αποζητώντας μόνο οικονομικά οφέλη, τότε θεωρώ πως δεν θα καταφέρει πολλά. Τα οφέλη θα έρθουν και θα είναι πολλαπλά όταν η ομάδα θέσει ως στόχο την ανάδειξη των ποδοσφαιριστών. Το έμμεσο κέρδος προέρχεται από το γεγονός πως όταν η βάση της ομάδος είναι καλή και αποτελείται από ποδοσφαιριστές των ακαδημιών η ανάγκη για μεταγραφές ξένων είναι μικρότερη και τα έξοδα του ισολογισμού μειώνονται. Σαφέστατα το κέρδος είναι άμεσο όταν ποδοσφαιριστές των Ακαδημιών πωλούνται κυρίως σε ομάδες του εξωτερικού με υψηλό αντίτιμο. Η ομάδα σίγουρα έχει ξοδέψει χρήματα για την ανέλιξη και ανάδειξη του δικού της ποδοσφαιριστή, αλλά σε πολύ μεγάλο ποσοστό τα χρήματα που λαμβάνει για την μεταγραφή του είναι πολλαπλάσια αυτών που έχει ξοδέψει.»  


*Εδώ ο Κ.Παπαποστόλου συνομιλεί με τον τέως ομοσπονδιακό τεχνικό, Φερνάντο Σάντος, την εποχή που αμφότεροι ήταν στελέχη της ΑΕΚ.






Μπορούν όλοι οι μεγάλοι προπονητές να προπονήσουν παιδιά; Όχι ταλέντα, αλλά παιδιά που πρέπει να μάθουν το άθλημα. Πρέπει ο προπονητής να έχει κάποια συγκεκριμένα στοιχεία;

«Θα έλεγα πως η θέση και η δουλειά του προπονητή των Ακαδημιών είναι σε κάποια επίπεδα πιο δύσκολη από αυτή των προπονητών 1ης ομάδος. Ο προπονητής των Ακαδημιών έχει να αντιμετωπίσει καθημερινά παιδιά με ευμετάβλητη ψυχολογία και για αυτό πρέπει να είναι εξαιρετικός παιδαγωγός, να είναι πάντα δίπλα στα παιδιά και με ωραίο τρόπο να τους δίνει συμβουλές για το πώς θα βελτιώσουν το παιχνίδι τους σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο μέσω της τεχνικής και της τακτικής. Το πιο σημαντικό στοιχείο για τους προπονητές Ακαδημιών θα πρέπει να είναι η υπομονή και η αγάπη για τα παιδιά. Οι προπονητές των Ακαδημιών δεν έχουν να προπονήσουν επαγγελματίες αθλητές που είναι υποχρεωμένοι να ακολουθήσουν τις οδηγίες τους αλλά παιδιά που ανυπομονούν να παίξουν με τους φίλους τους σε ένα πιο δομημένο ποδοσφαιρικό περιβάλλον από αυτό του σχολείου ή της γειτονιάς τους. Άρα θα πρέπει να έχουν τον τρόπο ώστε να μεταδώσουν στα παιδιά τις γνώσεις τους, χωρίς τα παιδιά να δυσανασχετούν ή να βαριούνται. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως η UEFA έχει δημιουργήσει πλέον μέσω των προπονητικών σχολών το πτυχίο UEFA YOUTH ELITE που αφορά στην προπόνηση ποδοσφαιριστών Ακαδημιών.»

Ήσασταν μέλος της ΑΕΚ για εννέα χρόνια. Συγκριτικά με τα ελληνικά δεδομένα, λοιπόν, σε ποιο επίπεδο βρίσκεται ο ΑΠΟΕΛ σε θέματα όπως η τεχνογνωσία ή οι εγκαταστάσεις;

«Ο ΑΠΟΕΛ δεν έχει να ζηλέψει τίποτα σε θέματα τεχνογνωσίας από τις Ελληνικές ομάδες και μάλιστα είναι στο ίδιο επίπεδο με αυτό των 3-4 ισχυρότερων και μεγαλύτερων ομάδων της Ελλάδος και πολύ πιο ψηλά από όλες τις υπόλοιπες. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, πως πλέον πολλοί ποδοσφαιριστές εγνωσμένης αξίας έρχονται να αγωνιστούν στην ομάδα μας, γνωρίζοντας εκ των προτέρων την τεράστια δυναμική της, την ανάδειξή της σχεδόν κάθε χρόνο ως πρωταθλήτριας και κυπελλούχου, με αποτέλεσμα να αγωνίζεται στις Ευρωπαϊκές διοργανώσεις. Έχοντας στις τάξεις της έναν από τους καλύτερους Έλληνες προπονητές και ανθρώπους (σ.σ.: Γιώργος Δώνης) που είναι δίπλα στους ποδοσφαιριστές σε οτιδήποτε χρειαστούν, δημιουργείται ένα ιδανικό περιβάλλον για κάθε επαγγελματία, που θεωρώ πως είναι ζηλευτό πλέον για τις περισσότερες ελληνικές ομάδες. Αναφορικά με το θέμα των εγκαταστάσεων, σίγουρα παρατηρείται ένα πρόβλημα που δεν αφορά όμως μόνο την ομάδα μας, αλλά ολόκληρο το Κυπριακό ποδόσφαιρο και τις υποδομές του, καθώς σε 3 γήπεδα της χώρας αγωνίζονται 8 ομάδες. Στις Ακαδημίες μας ωστόσο, είμαστε πολύ τυχεροί γιατί το μέλος της Διοίκησης κύριος Αλέξης Ανδρέου μας παραχωρεί τις αθλητικές εγκαταστάσεις του Σχολείου Pascal, που είναι οι καλύτερες και πληρέστερες που υπάρχουν στη Κύπρο, με αποτέλεσμα να μην έχουμε τα προβλήματα που παρατηρούνται σε άλλες ομάδες. Η συνεργασία μας μάλιστα με το Αθλητικό τμήμα του σχολείου Pascal επεκτείνεται και στην παρακολούθηση μαθημάτων πολλών από τους ποδοσφαιριστές μας. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα όχι μόνο να δημιουργείται ένα ομοιογενές σύνολο αλλά και να δίνεται η δυνατότητα διπλών καθημερινών προπονήσεων, για την καλύτερη εξέλιξη των αθλητών.»

Η Κύπρος έχει ταλέντα, όπως έχει αποδειχτεί. Η έλλειψη προσοχής στις ακαδημίες είναι παράγων που επηρεάζει τη στασιμότητα της εθνικής ομάδας; Μπορεί ο ΑΠΟΕΛ να τροφοδοτήσει, μελλοντικά, όλα τα κλιμάκια των εθνικών ομάδων της Κύπρου και εν τέλει την Ανδρών;

«Το γεγονός πως η Κύπρος έχει ταλέντα δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κανέναν, ωστόσο δυστυχώς ένας παράγοντας που επηρεάζει την εξέλιξη των ταλέντων αυτών, είναι και η διετής υποχρεωτική στράτευση με το πέρας των σχολικών υποχρεώσεων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα για 2 χρόνια που είναι από τα παραγωγικότερα και πιο σημαντικά στην εξέλιξη ενός ποδοσφαιριστή (18-20) να δημιουργείται μια στασιμότητα, την οποία μόνο ένας μικρός αριθμός αθλητών καταφέρνει να ξεπεράσει και να επανέλθει στα πρωτύτερα επίπεδα. Έτσι οι ομάδες στρέφονται σε μεγάλο βαθμό στους ξένους ποδοσφαιριστές που πολλές φορές είναι αμφιβόλου ποιότητας και όχι καλύτεροι των γηγενών ποδοσφαιριστών. Αυτοί κατέχουν τη μερίδα του λέοντος στα ρόστερ των ομάδων και μειώνουν δραματικά τον χρόνο συμμετοχής των Κύπριων ποδοσφαιριστών. Σκοπός της ομάδος μας και ο καθοριστικότερος λόγος της έλευσης μου στη Κύπρο, είναι ακριβώς αυτό που αναφέρετε, δηλαδή η συνεχής παραγωγή και αξιοποίηση των ταλέντων μας και η συμμετοχή των περισσοτέρων εξ΄αυτών μελλοντικά, τόσο στο ΑΠΟΕΛ όσο και στην Εθνική Κύπρου. Άλλωστε ήδη η ομάδα μας σε όλα τα επίπεδα είναι ένας από τους μεγαλύτερους αιμοδότες της Εθνικής Κύπρου με αποκορύφωμα την ομάδα U – 17 που 7 ποδοσφαιριστές μας κλήθηκαν να συμμετάσχουν σε αγώνες αυτής.

Με την ευκαιρία που μου δίνεται θα ήθελα να ευχαριστήσω τόσο το Πρόεδρο της ομάδος μας κύριο Πρόδρομο Πετρίδη και τα μέλη της Διοίκησης κυρίους Γιώργο Σταμάτη και Αλέξη Ανδρέου για την εμπιστοσύνη που έδειξαν στο πρόσωπο μου και για την εξαιρετική συνεργασία που έχουμε καθώς επίσης και το Γενικό Διευθυντή της εταιρίας Χρήστο Χατζηκυριάκο, τον Λειτουργό της Ακαδημίας Ανδρέα Ιωαννίδη, τον Τεχνικό Διευθυντή των Ακαδημιών μας Σάββα Παρασκευά και όλους τους προπονητές μας που καθημερινά μοχθούν και δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό για την επιτυχία του σχεδίου που έχουμε εκπονήσει.»  

Σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας και εύχομαι καλή δύναμη και επιτυχία στο έργο σας!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου